Liikennevirasto on tehnyt selvityksiä Helsinki–Turku-radan henkilöliikenteen kehitysnäkymistä, taloudellisista vaikutuksista ja laajan metropolialueen kehittämisestä. Suomessa ei vielä ole kansainvälisen määritelmän mukaista metropolialuetta, mutta sellainen muodostuisi nopean junayhteyden myötä Etelä-Suomeen.
Tunnin juna -hankkeessa on kyse rataosuuden oikaisusta ja nykyisen radan parantamisesta.
Turun ja Salon välinen osuus saisi hankkeen myötä rinnalleen toisen radan, jolloin rataosuuden välityskyky moninkertaistuisi. Salosta itään rakennettaisiin 95 kilometriä uutta rataa. Uuteen, nopeaan junayhteyteen kuuluisi myös Espoon kaupunkirata välillä Leppävaaran ja Kauklahden välillä.
Turun ja Helsingin välinen rata lyhenisi Tunnin juna -hankkeen myötä 40 kilometriä. 300 kilometriä tunnissa kulkeva kaluston myötä matka-aika lyhenisi nykyisestä kahdesta tunnista reiluun tuntiin.
Tunnin juna -ratainvestoinnin kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin kaksi miljardia euroa. Summa jakaantuu seuraavasti: